YETENEK TESTİ
Çocuklarda Spor seçerken nelere dikkat etmek gerekir.


Doğru yönlendirme çocuğu hem fiziksel hemde pisikolojik yönde etkileyecektir. Başlangıçte sporu sevmesi önemlidir sizin yönlendirmenizden daha öncelikli yer alır, Temel spora başlama yaşı 3 yaştır. Yüzme, Cimnastik, Atletizim,dir
Performans, sözlük anlamı itibariyle ‘icra etme, ifa, yerine getirme olarak adlandırılabilir. Yarışma zamanında ya da bir hareket için gerekli fizyolojik, biyomekanik ve psikolojik gereksinimlerin hareket sırasında en yüksek verimliliğe ulaşmasına performans denir.
Performans, herhangi bir eylemin kalitesini veya ortalama icrasını ifade etmek için kullanılan bir deyimdir.
Sportif Performans ise; Fizyolojik, psikolojik, sosyolojik, fiziksel ve motor özelliklerle beraber, yetenek ve becerinin bütünleşmesiyle ortaya çıkan eylemin sunumudur.
Yarışma veya antrenman içerisindeki hareketleri fizyolojik, psikolojik, sosyolojik, fiziksel ve motor özelliklerinin kullanılmasıyla ortaya konulan verimliliğin en yüksek boyutta olması sportif performans denmektedir.
Kapasite ise; Hiçbir zaman tam olarak ölçülemez. Kişinin gösterebileceği en üst performansı denebilir.
SPORTİF PERFORMANS
Pisikolojik: Kişilik, benlik, algı, konsantrasyon, rekabet, hırs, korku, stres, saldırganlık, motivasyon
Sosyolojik: İç ve Dış Sistemler
Motorsal-fiziksel: Çabukluk, dayanıklılık, denge, esneklik, koordinasyon, kuvvet, sürat
Fizyolojik; Kardiyovasküler, aerobik, anaerobik
FAKTÖRLER
Sporda performansı etki edenleri iki faktör altında toplaya biliriz. Bunlar iç ve dış faktörlerdir. Kişinin psikolojik ve sosyolojik durumunda iç ve dış faktörleri etkilemektedir.
1-Dış faktörler(Eksternal): Isı, nem, yükseklik, zemin ve ergonomi olmak üzere beş faktörden oluşmaktadır.
Isı; Vücudun en iyi performans gösterdiği ısı değeri 20-25 derecedir. Esneklik erken saatlerde en kötü durumundadır, vücut biyolojik olarak yavaşlamıştır. Günün 16.00-18.00 arası esnekliğin en iyi olduğu saatlerdir. Çünkü güneş 12.00-13.00 saatlerinde en dik gelse de yeryüzünün ısınması 16.00 saatlerini bulur.
Yükseklik; Rakım yükseldikçe dayanıklılık performansı düşer, sıçrama, çabukluk gibi aerobik kaynakların kullanıldığı çalışmaları rakım etkilemez. Çoklu sprint de dayanıklılık işin içine girdiğinden etkileyebilir.
Zemin; Benzer ve güvenli (ıslaklık, çıkıntı olması) zeminlerde ölçüm yapılması sonucun güvenilirliği işin çok önemlidir.
Ergonomi; Kullanılan araç, gereç, materyalin yapılan branşa uygunluğu çok önemlidir. Bisiklet, ayakkabı, kıyafet vs.
2-İç Faktörler(İnternal): Antrenman seviyesi, yaş, genetik, cinsiyet, beslenme, sağlık, yetenek ve beceri olmak üzere yedi faktörden oluşmaktadır.
Performansta yaşın etkisi çok fazladır. Sporcu seçiminde ilk 6 ay ve son 6 ay olarak değerlendirmek, gruplandırmak daha iyi sonuçlar verir.
Antrenman seviyesi: Sporcunun ne kadar süredir antrenman geçmişi olduğu performansını doğrudan etkileyen bir parametredir. Sporcunun performansı antrenman seviyesine göre değerlendirilmelidir.
Genetik özellikler belki de performans için en önemli faktörlerden biridir. Genetik çok şey demektir ve tabi ki her şey değildir. Örnek olarak Sürat özelliğini daha çok genetik olarak kişiye bahşedilen özelliktir. Sürat gelişimi zordur. Bu yüzden antrenörler sürat gelişimi için sürat yerine reaksiyon veya kuvvet geliştirmeye yönelik çalışmalar yapmaktadır.
Ayrıca Vücut kompozisyonu da genetiktir.
Kas hücresinin sayısı performansı etkileyen bir başka önemli parametredir. Kas hücrelerinin sayısı için beslenme düzeni çok önemlidir. Antrenman beslenmesi ve maç beslenmesinden biri alınmadığında performans olumsuz etkilenir. Ayrıca antrenmanlarda denenmeyen hiçbir şey maçlarda denenmemelidir.
Sağlık sorunu olan, antrenman seviyesi düşük hiç biri sporcuya performans testi yapılmamalıdır. Eğer yapılması önemli ise dayanıklılık, vücut kompozisyon testi gibi testlere tabii tutubiliriz. Ama maksimal iş hacmine ihtiyaç duyulan testlerden uzak durmalıyız.
Yetenek ve beceri antrenman seviyesiyle de doğrudan ilişkidir ve performans testlerine de bu
yansır.
PERFORMANS TESTLERİNİN YARARLAR
Eğitim sürecinin planlamasını destekleme
Antrenman sürecinin organizasyonuna yardımcı olma
Antrenman uygulamasına yardımcı olma
Antrenmanın değerlendirilmesini destekleme
Belli bir spor türüne uygunluğun saptanmasını destekleme
Sporcuya uygun antrenman planlaması yapabilmek içim
Gelişimini gözlemek için
Takımın ilk başta eksikliklerini görmek için
Antrenman planlamasının doğruluğunu tespit etmek için
Oluşabilecek yaralanmaları engellemek içim
Sporcuları milli takıma ve uluslararası sporcularla kıyaslayıp değerlendirmek
Sporcunun oynayacağı pozisyonunu belirlemek içim
Sporcunun hangi branşa yeteneği olduğunu belirlemek
Sakatlanmadan önceki performansıyla sonrasını karşılaştırmak yapmamız gerekenler arasında.
Testlerinin Özellikleri
Testin geçerliliği: Yaptığımız ölçüm ile olmak istediğimiz veri örtüşüyor mu? Aerobik dayanıklılık ölçümü yapmak isterken sprint çıkışı mı yaptırdık.
Testin güvenilirliği: Testin 2-3 tekrar sonucunda aynı değerler çıkmalı ve çok az farklılık olmalıdır. Cihaz Kalibrasyon: Testlerin güvenirliği en fazla etkileyen cihazların kalibrasyonlarıdır. Ölçüm yapmadan önce cihazların hazır hale getirilmesi gerekmektedir.
Testin tarafsızlığı: Testlere katılan tüm bireylere eşit davranış sergilenmeli ve dışarıdan müdahale olmamalı.
Normlandırma ve Ekonomi: Sporcunun, takımın uluslararası değerlere göre veya bireysel anlamda değerlendirmesini, yorumlamasını yapabilmeliyiz.
Testlerin uygulama sırası: Bir gün içinde birden fazla test yapmamız gerekiyorsa bunun bir sıralaması olmalıdır.Bu sıralama esneklik, kas basıcı, beden kompozisyonu, reaksiyon, patlayacı güç, sürat, çabukluk, kardiyovasküler(aerobik) dayanıklılık, kassal uygunluk olarak sıralanmalıdır.
Performans Testleri
Hem sürat hem de kapalı beceri çeviklik testleri çok az ekipman gerektirir. Bu testler tipik olarak bir kronometre, rotayı ayarlamak için bir mezura ve konilerle yapılabilir. Otomatik zamanlama cihazlarının kullanılması testlerin doğruluğunu artırabilir. Açık beceri testleri olan çeviklik testlerinin standartlaştırılması daha zordur, çünkü test ortamı tahmin edilemezdir. Test başına kaç yön değişikliği olacak gibi prosedürlerin standartlaştırılması ve yön değişikliği belirtildiğinde hareket ettirilecek mesafenin sabitlenmesi test güvenilirliğini artıracaktır. Deneme, herhangi bir test prosedürüne başlamadan önce yeterince ısıtılmalıdır. Isınma için belirlenmiş kurallar olmamasına rağmen, genellikle deneklerin önce kan dolaşımı artırmak için sabit bir bisiklete binme gibi üç ila beş dakika düşük yoğunluklu, büyük kas grubu aktivitesi yapması önerilir.
LOKOMOTOR BECERİLER: 06-16 Yaş Arası Yetenek test rapor verileri
• Lokomotor beceriler, yer değiştirme becerileri olarak adlandırılmaktadır.
MANİPÜLATİF BECERİLER
• Bireyin herhangi bir nesne ile ilişkisini gerektiren becerilerdir.
KOORDİNASYON
•Tekniğe yönelik bilinçli hareketlerin devamlılığı ve ahenkli çalışması olarak ifade edilebilir.
150 puan üzerinden değerlendirme yapılır.
